Gode overgange

Gode overgange i Trip Trap Træsko

Overgange

Overgange er en naturlig del i livet. Der er små og store overgange, og jo bedre samarbejde mellem de voksne, desto bedre overgang for barnet. Der eksisterer et direkte forhold mellem kvaliteten af de voksnes samarbejde og barnets lyst og evne til at erobre ’det nye’:

Fra hjemmet til Trip Trap Træsko

Når barnet skal starte i Trip Trap Træsko, uanset om det er i Lillebjørn, Storebjørn, Skovhulen, eller en af vore minigrupper, vægter vi den første samtale med forældrene højt. Ved denne samtale har vi mulighed for at få relevant viden om barnet, og forældrene kan fortælle om hvordan barnet trøstes, søvn, kost, osv.
Dialogen med alle forældre skal være præget af gensidig åbenhed, rummelighed og tolerance.
Vores vigtigste arbejdspunkter i samarbejdet er, børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Fra vuggestue til børnehave

Når et barn rykker fra vuggestue til børnehave, starter overgangen med at en gruppe børn løbende besøger børnehaven. Dette for at hjælpe barnet til at lære det nye at kende.
Vi gør os umage for at ingen børn skal rykke alene, men så vidt muligt altid rykker en lille gruppe sammen.
Inden opstarten i børnehave mødes forældre, pædagogen fra vuggestuen og den nye pædagog fra børnehaven til en overgangssamtale.

Fra Trip Trap Træsko til skole

Vi samarbejder med distriktsskolerne, som er NOVAskolen og Vejle Midtbyskole samarbejdet er formaliseret og består af samarbejdsaftaler, samarbejdsmøder og overleveringsmøder.
Vi har årshjul for samarbejdet, med f.eks. besøgsdag på skolen, fælles aktivitetsdag, besøg på skolens bibliotek hver 14. dag. Børnene kommer på ”genbesøg” i børnehaven i efteråret.
Der ligger på vores hjemmeside samarbejdsaftale med skolerne.
Vi samarbejder desuden med privatskolerne og de øvrige skoler som ”vores” børn skal starte på.

Fra andre dagtilbud og til Trip Trap Træsko

Når et barn flytter fra et andet dagtilbud til Trip Trap Træsko, det kan være fra dagpleje eller anden institution, kommer barnet oftest på besøg med en medarbejder og en gruppe børn inden opstart. Vi værtsætter dette besøg højt. Ligeledes har vi også samtale med forældrene.

Fra Trip Trap Træsko til et andet dagtilbud

Hvis et barn skal flytte til en anden daginstitution, aftaler vi med den pågældende forældre hvordan det skal foregå. Vi laver dialogprofil som enten afleveres mundtlig, sendes eller gives til forældrene.

Vi har lavet samarbejdsaftaler mellem:

Skovhulen - de øvrige MIDTBY institutioner - MIDTBYskolen

Storebjørn - Galaksen - NOVAskolen

Samarbejdsaftale NOVAskolen (Jan 2023)

  • Samarbejdsaftalen (Jan 2023)

    Samarbejdsaftalen skal bidrage til at styrke barnets overgang og skabe et fælles sprog om centrale områder som barnets udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik.

    I Vejle Kommune skal følgende tre perspektiver tænkes ind i arbejdet med overgange:

    Barnets perspektiv – I børnehøjde

    • Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye.
    • Barnet føler sig tryg i overgangen.
    • Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen.
    • Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets
      deltagelse i fællesskabet.

    De professionelles perspektiv – Vi står på tæer

    • De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis.
    • De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en
      oplevelse af genkendelighed.
    • Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn.
    • Arbejdet organiseres, så forældrene føler sig inddraget og får mulighed for at deltage.

    Forældrenes perspektiv – Forældrene på banen

    • Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang.
    • Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen.
    • Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling
      både socialt og fagligt.

    Når vi skal lykkes med at skabe de bedste rammer for et godt børneliv, forudsætter det et tæt samspil med barnets forældre, samt dagtilbud og skole.

    Hvad gør vi set ud fra Barnets perspektiv?

    • Børnehaverne besøger skolen, og benytter legeplads, gymnastiksal og bibliotek.
    • Der arbejdes med fælles overgangstemaer, så børnene oplever en sammenhæng mellem børnehave og skole. Der er hvert år meldt et overordnet tema ud.
    • Børnehaverne deltager i skolens aktivitetsdag. (Juni)
    • Fælles aktivitets/hal dag, hvor 0.-1. kl. skal lege en formiddag med børnehavebørnene. (Jan/Feb)
    • I september kommer 0.kl. på ”genbesøg” i børnehaverne.

    De fordele, der opnås ved dette samarbejde er bl.a. at børnene lærer skolen at kende inden de starter. De kan finde rundt og ved hvor tingene ligger. De møder elever og skaber nye relationer samt genser de børn fra børnehaven, der er startet før dem.

    Hvad gør vi set ud fra de professionelles perspektiv?

    • Ledergruppen, mødes 2 gange årligt, hvor der planlægges overordnede retningslinjer.
    • Samarbejdsgruppen mødes 2 gange årligt, og her tales om kommende skolestartere, børn med særlige behov, skoleplacering ift. Sprogvurdering, osv. Alt dette for at sikre den bedste skolestart for alle vores børn.
    • Tovholdergruppen mødes 2 gange om året. Her planlægges diverse fællesarrangementer, og overgangstemaet for det kommende overgang fra dagtilbud til skole.
    • Og så har vi, for at binde det hele sammen et fællesmøde 1 gang om året, hvor temaet er Erfaringsudveksling - Hvordan er det gået skolestarterne? Og er der noget som skal justeres ift. næste overgang?
    • Personalet besøger hinandens hverdag, for at have et stort kendskab til de to verdner.
    • Skolen deltager i arrangementer (sommerfest i Galaksen og forældremøde i Trip Trap Træsko)

    Der arbejdes med de 8 kompetenceområder. (overgangsmodulet i H&H)

    Hvad gør vi set ud fra forældrenes perspektiv?

    • Børnehaverne afholder forældresamtale omhandlende skoleparathed sidst på året. For børn med særlig behov vil denne samtale være i oktober/november.
    • Der laves informationsbreve.
    • Forældre og pædagog udfylder dialogprofilen, som er et overgangsmodul, der forbinder børnehave og skole.

    Vi har overleveringssamtaler med de forældre der ønsker dette. Her deltager børnehavepædagog, skolepædagog.

  • Årshjul

    Juli - September

    • NOVA deltager i Galaksens sommerfest
    • 0. årgang på genbesøg i børnehaverne.
    • Fællesmøde
    • Ledermøde
    • Tovholdermøde

    Oktober - December

    • Tovholdermøde
    • Samarbejdsmøde
    • Fyraftensmøde for personale, med fokus på sparring og inspiration til hvordan overgange kan styrkes.
    • Drøftelse af skoleplacering ift. sprogvurderinger

    Januar - Marts

    • Informationsbrev til forældre med skolestartere
    • Fælles aktivitetsdag/haldag
    • Besøgsdag for pædagoger
    • Overleveringssamtaler
    • Børnehaverne arbejder med overgangstemaet.
    • Ledermøde
    • Tovholdermøde
    • Samarbejdsmøde

    April - Juni

    • Besøg på skolen
    • NOVA deltager på Trip Trap Træskos forældremøde.
    • Skolen arbejder med overgangstemaet.
    • Samarbejdsmøde.
    • Aktivitetsdag på skolen

Samarbejdsaftale Vejle Midtbyskole (sep. 2023)

  • Samarbejdsaftalen

    Samarbejdsaftalen har til formål at sikre en god overgang fra børnehave til skole.

    I Vejle Kommune tænkes følgende tre perspektiver ind i arbejdet med overgange:

    Barnets perspektiv – I børnehøjde

    • Barnets stemme skal bringes i spil ved overgangen til det nye
    • Barnet føler sig tryg i overgangen
    • Barnet inddrages, støttes og oplever at være parat og kunne begå sig i skolen
    • Barnet oplever, nærværende voksne, der lytter til og taler med barnet og sikrer barnets deltagelse i fællesskabet

    De professionelles perspektiv – Vi står på tæer

    • De professionelle kender hinandens pædagogiske praksis
    • De professionelle i børnehaver og skoler arbejder på systematiske måder, som giver barnet en oplevelse af genkendelighed
    • Læring og læringsmiljøer tilrettelægges, så de både tilgodeser og udfordrer det enkelte barn
    • Arbejdet organiseres, så forældrene føler sig inddraget og får mulighed for at

    Forældrenes perspektiv – Forældrene på banen

    • Forældre inddrages så tidligt som muligt i barnets overgang
    • Forældre betragtes som sparringspartnere og medvirker til at skabe sammenhæng i overgangen
    • Forældre inddrages aktivt og ligeværdigt som medspillere om deres barns læring og udvikling både socialt
      og fagligt

    Ledergruppen
    Samarbejdet foregår i et forpligtigende læringsfællesskab, hvor der til hvert møde udarbejdes dagsorden af Vejle Midtbyskole ud fra temaer og punkter, der er aftalt på tidligere møder.

    Hvad mødes der om
    Gruppen samarbejder omkring at skabe den bedst mulige sammenhæng og overgang for børn og forældre.
    Aftale grundlæggende principper for ”den gode overgang” og principper for samarbejde i Tovholdergruppen.

    Hvor og hvor ofte mødes ledergruppen?
    Gruppen mødes hos hinanden på skift fire gange årligt. Yderligere møder aftales efter behov.
    Møderne er af to timers varighed – tidspunkt for kommende aftales på mødet forinden.
    Dagsorden udarbejdes af Vejle Midtbyskole.
    Referat udarbejdes på skift. Den der afholder mødet refererer. Referatet tilgår hele gruppen og lægges i en
    mappe på SBsys.

    Tovholdergruppen
    Tovholdergruppen består af de pædagoger der er tovholdere på storegrupperne/skolestartsgrupperne i børnehaverne, samt Vejle Midtbyskoles
    børnehaveklasseteam.

    Hvor og hvor ofte mødes tovholdergruppen?
    Gruppen mødes på Vejle Midtbyskole fire gange årligt. Yderligere møder aftales efter behov.
    Tidspunkt og længde for kommende møder aftales på evalueringsmødet i maj/juni.

    Hvad mødes der om
    Gruppen samarbejder omkring at skabe aktiviteter ud fra ledergruppens principper og aftaler for den ”gode
    overgang”.
    For at sikre genkendelighed for børnene, arbejdes der med et centralt bestemt fælles tema i børnehaverne
    og i skolen. 
    Arbejdet med temaet følges op i Førskoleperioden fra marts til og med juni. Der aftales om der skal være
    et ”overgangsobjekt”.

    Møderne indkaldes i 23/24 af Rie (Børnehuset ved Banen) og Heine (VMS) 

    Besøgsdage aftales individuelt mellem børnehave og VMS efter behov

     

  • Årshjul

    August - Oktober

    • Ledergruppemøde
    • Tovholdermøde
    • Besøgsdage aftales (jf. afsnit Tovholder)
    • Refleksionsforum

    November - Januar

    • Ledergruppemøde
    • Overgangsprojekter
    • Møder omkring børn der befinder sig i udsatte positioner aftales mellem VMS og dagtilbud

    Februar - April

    • Overgangsprojekter
    • Ledergruppemøde

    Maj - Juli

    • Leder/Tovholder evaluerer
    • Begyndende planlægning af møder i kommende skoleår
    • Inklusionsforum
    • Overleveringssamtaler i maj

    Overleveringssamtaler foregår som udgangspunkt i børnehaverne og er af 20 minutters varighed.

    Indholdet af samtalen styres ud fra spindet fra overgangsmodulet ”Hjernen & Hjertet” og struktureres vha. dialogredskabet Vækstmodellen, hvor der fra børnehaven udvælges fokuspunkter fra spindet ift. hvad der er positivt, og hvor der evt. er udfordringer og udviklingspotentiale.

    Ved deltagelse af tolk udvides samtalen til at vare 30 min. Børnehaven bestiller tolk.

    Ved børn med udfordringer inviteres div. ressourcepersoner fra TCBU med. Denne type samtale er af 40 minutters varighed.

     

  • Sådan arbejder vi med sprog i Vejle Midtby

    Institutionerne i Vejle midtby og Midtby skolen har i fællesskab lavet denne sprogstrategi fordi der allerede i 0-6 års alderen dannes et vigtigt grundlag for børns sprogudvikling.

    Dette har betydning for barnets udvikling senere - både i forhold til tilegnelse af talesprog og senere for læsefærdigheder.

    De sproglige interaktioner, som børn deltager i som 0-3-årige, har afgørende betydning for, hvordan de klarer sig i skolen og deres muligheder videre i livet. Derfor er vi i Vejle Midtby bevidste om en god og tidlig indsats som begynder vuggestuen.

    Med en fælles sprogstrategi på tværs af dagtilbud og skole er hensigten at styrke de sproglige kompetencer, som er centrale for børns kognitive og sociale udvikling.
    Ligeledes skabes der sammenhæng og en rød tråd i indsatser, da alle børn og deres forældre skal opleve, at indsatser hænger sammen på tværs af faggrupper og i de overgange, der er en del af livet.

    På den måde skabes de bedste rammer for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
    Kernen i strategien er at vi i Vejle midtby vil sikre målrettet, fokuseret og tidlig indsats.

    Vi sikre systematik og fælles tilgang på tværs af dagtilbud og skole

    • Men er bevidste om at vi som institutioner er forskellige og derfor også har forskellige tilgange til sprogopgaven

    Vi følger alle børns sproglige udvikling – fra vuggestue til skole

    • Vi bruger sprogtrappen som fælles måleredskab fra vuggestue (0-3 år)
    • Vi bruger sprogtrappen til børn som ikke kan fuldføre sprogvurderingen ved 3 + 5 år
    • Vi bruger sprogvurdering fra Rambøll ved 3 år + skolestartere
    • Vi laver opfølgning, analyse og evaluering af sprogvurderinger efter skolestart på VMS

    Forælder samarbejde:
    Erfaringen er at vi i højere grad lykkes, når vi samarbejder om fælles mål

    • Vi har løbende dialog med forældrene omkring barnets udvikling og er bevidste om at se hele barnet og ikke kun sproget

    Vi laver løbende ”kontrakter” med forældrene, hvor indsatsen afstemmes hjem/dagtilbud

  • Refleksionsforum – Mellem daginstitutionen, Vejle Midtbyskole og TCBU

    Baggrund:
    - At sikre tidlig opsporing samt indsats i forhold til børn der befinder sig i  udsatte positioner og børn med særlige behov.
    - At sikre den gode overgang mellem dagtilbud og skole for børn i med særlige behov og børn der befinder sig i udsatte positioner.
    - At sikre vidensdeling mellem daginstitutioner/skole og TCBU – derfor er refleksionerne anonyme og uden forælder deltagelse.

    Præmis for at lykkes:
    - Daginstitutionen drøfter 
    inden mødet hvilke børn der kunne være målgruppe for refleksionsarbejdet.
    - At det er børn som bliver førskolebørn i indeværende år – ikke førskolebørn.
    - Alle daginstitutionsledere deltager i refleksionsforums dagen (F.eks. 8-14) Hver institution har ca. 1 time.
    - Relevante samarbejdspartnere fra TCBU deltager.
    - Refleksionsforum afholdes 1 gang om året i jan/feb. Måned – skolen indkalder.

    Dato lægges i samarbejdsaftalens årshjul, når dette justeres hvert år.

    Vi taler om 3 grupper af børn med særlige behov:
    a) Daginstitutionen oplever at barnet har brug for noget særligt for at kunne deltage i fællesskabet. Daginstitutionen oplever at det ikke kun er barnets miljø der er 
         udfordringen.
    b) Børn der på sig kunne få behov for et specialtilbud ved skolestart.
    c.) Børn hvor der er massivt forældresamarbejde – evt. underretning, tvivl om manglende forældreevne. Ingen diagnose, men er udsat grundet miljø.

    TJEKLISTE: (Lederen udvælger relevante børn til refleksionsforummet)
    - Børn der er indstillet til TCBU
    - Børn der er kendt af TCBU nævnes/drøftes på mødet.
    - Børn der har brug for vedvarende særlig struktur i hverdagen kan drøftes på mødet.

    Udgangspunkt for mødet:
    -
    Skemaer evt. indstillingsskemaer fra TCBU, dialogværktøjet H&H, handleplaner.

    Drøftelse:
    -
    Indsats i dagtilbud.
    - Forælder inddragelse.
    - Fremadrettede perspektiver

    Evaluering:
    -
    Dialogpunkt på ledermødet efter refleksionsforums mødet .
      ”Giver det mening” ? ”Hvad skal der justeres”??
    - Tilbagemelding til daginstitutionerne efter skolestart – ”hvordan er det gået”